Cena „EITA – Európska cena za inovatívne vzdelávanie“ je jednou z európskych iniciatív v rámci programu Erasmus+ 2021 – 2027. Cieľom iniciatívy Európskej komisie je vytipovať vynikajúce, výnimočné a inovatívne vzdelávacie postupy, ktoré boli implementované v rámci programu Erasmus+, a oceniť tak prácu učiteľov a ich škôl, ktorých prínos k učiteľskej profesii bol niečím výnimočný. Rok 2024 priniesol v tejto iniciatíve tému „Well-being na školách“ s prepojením na implementáciu iniciatívy „Pathways to School Success“ a reagovaním na trendy PISA 2022. Naša škola získala prvé miesto v kategórii „odborné vzdelávanie a príprava“ s projektom s názvom „GOOD – Great Outdoor Opportunities Delivered for Well-being in School“ s číslom “2020-1-SK01-KA101-077846”.
Názov projektu napovedá, že Stredná priemyselná škola stavebná v Žiline sa snaží nielen o zvyšovanie odborných kľúčových kompetencií učiteľov a žiakov, ale chce byť aj miestom, kde si žiaci osvojujú množstvo sociálnych a emocionálnych zručností potrebných pre spokojný a šťastný život. Našim cieľom je posilňovať pozitívne vzťahy, rešpekt a komunikáciu medzi učiteľmi a žiakmi, prežívanie pozitívnych emócií v škole, ktoré sú spojené s lepším výkonom a disciplínou a aj silnejším pocitom spolupatričnosti k škole. Ďalším našim cieľom je podporovať žiakov a učiteľov k aktívnemu tráveniu voľného času, k zdravému životnému štýlu a ochrane životného prostredia. Veľmi nás oslovil trend integrácie vzdelávania realizovaného v prírode alebo v meste do formálneho vyučovania, nakoľko pomáha žiakom žiť v súlade so svojím okolím, učia sa akceptovať prírodu a jej zákonitosti a pochopia pozíciu človeka v prírode.
V škole máme veľký záujem presúvať časť vyučovania do krásnej záhrady školy a jej okolia s možnosťou využívať ich potenciál a pozitívnu energiu, a preto je našim cieľom, aby mali učitelia možnosť získať poznatky o tom, ako vytvoriť príležitosti na experimentálne vyučovanie mimo bežnej triedy, v skutočnom svete v prepojení so sociálnymi, ekologickými, ekonomickými, kultúrnymi a politickými faktormi. Význam skúseností s prírodou u žiakov sa považuje ako dôležitý faktor pri rozvoji environmentálneho povedomia žiakov. Nazdávame sa tiež, že aj zdravý životný štýl sa podporuje práve cez aktívne učenie sa v prírodnom prostredí.
Veríme, že cielenými aktivitami sa nám darí tento trend zlepšovať a pomáhame všetkým stať sa odolnejšími v záťažových situáciách, učíme ich lepšej spolupráci a motivujeme ich k vyšším ambíciám v budúcom pracovnom a spoločenskom živote.
Do projektu sme zapojili 9 zanietených učiteľov z rôznych predmetových komisií, koordinátora environmentálnej výchovy a zdravotníčku školy, ktorí si zdokonalili profesionálne kompetencie a implementovali nadobudnuté skúsenosti, zručnosti a znalosti v podmienkach školy. Spolu so zvoleným mentorom projektu, ktorý má predchádzajúce skúsenosti s prípravou a realizáciou európskych projektov, sme vybrali najlepšie kurzy a partnerov pre potreby našej školy.
Uvedomujeme si, že žiaci učiaci sa vo vonkajšom prostredí sú viac motivovaní, čo prispieva k rozvíjaniu komunikatívnosti, kreatívnosti a schopnosti pracovať v tíme spolužiakov. Zaujíma nás aj spokojnosť učiteľov, a náš tím inovatívnych učiteľov priniesol do školy zaujímavé inšpirácie. Účasť v projekte je impulzom aj pre vedenie školy k obnoveniu stratégie školy. Účastníci vzdelávaní si navyše zlepšili vedomosti o iných európskych vzdelávacích systémoch, komunikačné schopnosti, zvýšila sa ich interkultúrnu uvedomelosť a tieto poznatky zakomponovávajú do podmienok našej školy. Prínosom je tiež nadviazanie spolupráce s ďalšími školami na európskej úrovni.
Veľmi sa tešíme, že toto ocenenie sme získali už druhýkrát. Oceňovanie sa prvýkrát uskutočnilo v roku 2021 a Európska komisia stanovila ako tematickú prioritu „Dištančné/zmiešané vzdelávanie“. Už v prvom roku sme získali prvé miesto za projekt s názvom „PREDICT – Prompt Revolution in Education with Information and Communications Technology“ a číslom „2019-1-SK01-KA101-060151“ v rovnakej kategórii. Projekt bol zameraný na rozvoj kľúčových digitálnych kompetencií učiteľov a žiakov a aplikovanie nových inovatívnych vyučovacích metód s využitím IKT. Cieľom zapojenia do projektu bolo zintenzívniť využívanie IKT a dostupných softvérových riešení vo vyučovacom procese.