Gymnázium v Kysuckom Novom Meste sa ako prvá škola na Kysuciach zapojila do projektu Koalície škôl za duševné zdravie. Téma duševného zdravia čoraz viac rezonuje v našej spoločnosti. Keďže škole záleží na duševnom zdraví jej členov, snaží sa vytvárať priestor, v ktorom budovanie pozitívnej klímy na škole patrí medzi priority. Pozitívne vzťahy sú základom predchádzania akýchkoľvek nežiaducich spoločenských javov.
Na základe výsledkov interného analytického výskumu školy, ktorého cieľom bolo nájsť najefektívnejší postup ako realizovať a inovovať výchovno-vzdelávací proces použitím netradičných foriem vyučovania, rozvíjať osobnosť a jedinečnosť a poskytnúť pomocnú ruku v prípade riešenia záťažových či krízových situácií. Jednou z podmienok vytvárania pozitívnej klímy v škole je i vhodne esteticky upravené prostredie, ktoré môže byť inšpiráciou nielen pre tvorivú činnosť žiakov i učiteľov, ale aj formou prevencie voči rizikovým formám správania. Na Gymnáziu veria, že úspech detí z veľkej časti závisí na školskom prostredí, ktoré má mať veľký vplyv na budovanie ich odolnosti a duševného zdravia, no zároveň i na motiváciu k dosahovaniu lepších študijných výsledkov.
Projekt Pre pokoj v duši bol finančne podporený sumou 500 eur z grantového programu odboru školstva a športu Žilinského samosprávneho kraja s názvom „Podaj mi ruku“ 2024. Bol zameraný na podporu budovania tvorivého a inšpiratívneho prostredia, s cieľom predchádzať vzniku negatívnych sociálno-patologických javov. Na projekte intenzívne pracovali koordinátorka prevencie, školská psychologička a členovia žiackeho parlamentu. Podarilo sa vytvoriť vstupnú zónu – motivačnú cestu k úspechu prostredníctvom inšpiratívnych a motivačných nálepiek na schodisku. Členovia parlamentu v rámci kreatívnej výzvy vytvorili Strom pozitívneho myslenia a vďačnosti, ktorého hlavnou myšlienkou je uvedomiť si význam hodnoty vďačnosti a zvýšiť povedomie ľudí o vplyve pozitívneho myslenia a optimizmu na zdravie a život človeka.
Ďalším cieľom bolo vytvorenie inšpiratívno-preventívnej zóny prostredníctvom materiálno-technologického zabezpečenia odbornej učebne občianskej náuky. Podarilo sa esteticky upraviť učebňu prostredníctvom nového výberu farieb stien, zakúpiť nové nástenky, triptych infografík. V rámci adaptačného vzdelávania žiaci 1.ročníka preukázali svoju kreativitu a tímovou prácou vytvorili Vlastnú listinu práv a slobôd. Tvorivosť ukázali aj členky parlamentu, ktoré vymaľovali harmonizačné mandaly do triedy.
Ako jeden z možných nástrojov pomoci na zvládanie náročných a záťažových situácií, ktoré by mohli riešiť žiaci nevhodným spôsobom správania sa, ubližovania sebe či iným, sa zvolili Skrinky inšpirácie, pomoci a bezpečia, ktoré boli financované z projektu. Skrinky sa naplnili predmetmi, ktoré pomáhajú zvládať náročné emočné okamihy, nutkanie si ublížiť alebo pomáhajú pri ošetrení rán na duši. Ich obsah tvoria farebná pomoc – pastelky, fixky, papiere, antistresové omaľovánky, čitateľská pomoc – beletria, odborná literatúra, časopisy, logická pomoc – krížovky, osemsmerovky, perá, hlavolamy, sudoku, Rubikova kocka, sladká pomoc – čokoláda, cukríky, pichľavá pomoc – antistresové hračky, denníková pomoc – denníky a perá, hravá pomoc – spoločenské hry. Návod na ich použitie členovia parlamentu spracovali do podoby manuálu – karty pomoci. Ide tak nielen o formu poskytnutia prvej pomoci pre boľavú dušu, ale aj možnosti zmysluplného trávenia voľného času cez prestávky či utužovania medziľudských vzťahov a navodenia pozitívnej klímy v triede.
Zavŕšením projektu bolo neformálne vzdelávanie na tému Duša vie, ktorú zrealizovali pre žiakov 1. ročníka členovia školského parlamentu. Oboznámili ich s problematikou duševného zdravia, významom psychohygieny, upozornili na príčiny a dôsledky stresových faktorov, syndróm vyhorenia a naučili ich relaxačné a stabilizačné techniky. Na záver si pre nich pripravili balíčky prvej pomoci pre boľavú dušu.
Touto cestou by sa Gymnázium chcelo poďakovať Žilinskému samosprávnemu kraju za podporu tohto projektu. Pevne verí, že sa mu s pomocou grantového programu „Podaj mi ruku!“ podarilo naplniť stanovené ciele a vytvoriť pre všetkých svojich členov bezpečné a pohodové prostredie, ktoré bude podporovať tvorivú činnosť všetkých jej členov, a zároveň bude predchádzať vzniku nežiaducich sociálno-patologických javov.
Mgr. Marianna Žideková, Mgr. Jana Mácová – koordinátorky projektu Gymnázia v Kysuckom Novom Meste























