Pokojná myseľ, pokojný život – podpora duševného zdravia na Obchodnej akadémii v Martine

Naša škola – Obchodná akadémia Martin – sa dlhodobo usiluje vytvárať prostredie, v ktorom sa študenti aj pedagógovia cítia prijatí, pochopení a vnútorne v rovnováhe. Aj preto sme sa rozhodli realizovať projekt „Pokojná myseľ, pokojný život“, ktorého cieľom je posilniť duševnú pohodu a odolnosť všetkých členov našej školskej školy. Projekt vznikol vďaka podpore z grantového programu SPPravmeTO pre naše deti Nadácie SPP, ktorý pomáha budovať súdržné a zdravé komunity po celom Slovensku.

Čo sme počas projektu zrealizovali?

Projekt odštartoval plánovaním aktivít a nákupom pomôcok, ktoré podporujú duševnú i telesnú pohodu. Fit lopty a masážne nástroje boli zaradené do hodín telesnej výchovy, do relaxačnej miestnosti pribudli antistresové pomôcky a knihy o duševnom zdraví. Tieto materiály sú žiakom i učiteľom k dispozícii počas dňa na oddych a psychohygienu.

V marci sme zrealizovali prieskum duševnej pohody medzi žiakmi a učiteľmi. Zamerali sme sa na stres, úzkosť, vyhorenie u pedagógov a schopnosť zvládať školské nároky u žiakov. Výsledky ukázali, že vysokú mieru stresu pociťuje až 80 žiakov, 16 žiakov vykazuje známky vyššej miery úzkosti. Prieskum zároveň odhalil, že niekoľko učiteľov sa nachádza v riziku vyhorenia. Tieto zistenia nám poskytli cenné dáta, na základe ktorých sme pripravili cielené aktivity.

Školská psychologička pripravila stretnutia pre žiakov aj učiteľov. Učitelia sa venovali téme vyhorenia, vymieňali si skúsenosti, zdieľali techniky zvládania stresu a stanovili si výzvy na pravidelné psychohygienické návyky. So žiakmi psychologička diskutovala o stresových situáciách, o prejavoch úzkosti, a ukázala im rôzne pomôcky a cvičenia, ktoré si mohli vyskúšať. Tiež sa venovala téme porúch prijímania potravy. Našim cieľom bolo naučiť žiakov ako nezdravé spôsoby zvládania stresu vymeniť za zdraviu prospešné. Stretnutia boli pre žiakov uvoľňujúce a podnetné – viacerí ocenili, že sa škola zaujíma o ich duševný stav a že majú priestor otvorene hovoriť o tom, ako sa cítia.

Ďalším prínosom boli tematické workshopy s externými lektormi. Napríklad workshop o jóge a dychových cvičeniach pomohol žiakom objaviť nové spôsoby, ako si dopriať chvíľu pokoja v každodennom strese. Učitelia telesnej výchovy realizovali so žiakmi relaxačné cvičenia a nácvik správneho dýchania, ktoré zmierňuje pocit napätia a úzkosti.

Trvácnosť a prínosy projektu

Projekt „Pokojná myseľ, pokojný život“ otvoril na škole tému, ktorá sa často prehliada – vnútorný svet našich žiakov a učiteľov. Vďaka podpore Nadácie SPP sme mohli vytvoriť prostredie, v ktorom sa môžeme rozprávať o psychickej pohode bez predsudkov a strachu. Výsledky prieskumu, anonymné spätné väzby od žiakov a spoločné rozhovory ukázali, že existuje veľká potreba venovať sa oblasti duševného zdravia systematicky a dlhodobo.

V budúcnosti plánujeme:

  • pokračovať v realizácii aktivít zameraných na duševné zdravie,
  • rozširovať vybavenie relaxačných zón pre žiakov a kabinetu psychologičky,
  • organizovať ďalšie prednášky a workshopy,
  • venovať sa vzdelávaniu pedagogického zboru v danej oblasti.

Projekt „Pokojná myseľ, pokojný život“ nadväzuje na predchádzajúce aktivity a programy, ktorými sa naša škola usiluje budovať prostredie rešpektu, podpory a empatie.

Vďaka podpore Nadácii SPP v rámci grantového programu SPPravmeTO pre naše deti, sme mohli rozšíriť túto systematickú prácu o nové prieskumy, pomôcky, workshopy a priame intervencie, ktoré pomáhajú žiakom aj pedagógom zvládať záťaž a hovoriť o duševnom zdraví otvorene a bez predsudkov. Výsledky a spätné väzby nám ukázali, že takýto prístup má zmysel a že v ňom chceme pokračovať aj do budúcnosti. Vďaka tejto podpore sme mohli spojiť odborné aktivity s reálnymi potrebami našej školy a vytvoriť základy trvácneho prístupu k téme duševného zdravia.