Obchodná akadémia Martin sa v školskom roku 2024/2025 zapojila do projektu „Spolu k pohode: Wellbeing a vzťahy v škole“, ktorého cieľom bolo posilniť pozitívnu atmosféru v škole a zlepšiť medziľudské vzťahy medzi žiakmi, učiteľmi a zamestnancami. Projekt nadviazal na iniciatívu „Budovanie kultúry, klímy a mapovanie potrieb školy“, počas ktorej sme zbierali a analyzovali dáta o tom, ako sa u nás žiaci, učitelia a ostatní zamestnanci cítia, ako spolu komunikujú a spolupracujú.
Čo sme zistili a čo sme s tým urobili?
V prvej fáze projektu sa do prieskumu zapojili žiaci, učitelia aj vedenie školy. Výsledky nás potešili aj motivovali – potvrdili silné stránky školy ako spolupráca medzi učiteľmi a vedením, aktívny školský parlament či pocit bezpečia medzi žiakmi. Zároveň poukázali na výzvy, ktoré si vyžadovali pozornosť: napäté vzťahy v niektorých triedach, slabšia vnútorná motivácia študentov a signály vyhorenia u časti učiteľov.
Druhá fáza projektu preto priniesla konkrétne aktivity zamerané na riešenie týchto problémov. Prebehli workshopy vo vybraných triedach, kde mali žiaci možnosť otvorene hovoriť o svojich potrebách, vzťahoch a navrhovať zmeny. Témy ako komunikácia, dôvera či zodpovednosť za triednu atmosféru boli spracovávané interaktívne a s rešpektom.
Kľúčovou postavou projektu bola školská psychologička, ktorá koordinovala jeho odbornú realizáciu a zabezpečovala podporu pre všetky zapojené skupiny – žiakov a učiteľov. V spolupráci s triednymi učiteľmi pripravovala aktivity pre triedne kolektívy, facilitovala diskusie a zároveň poskytovala individuálnu pomoc tým, ktorí ju potrebovali. Významnú pozornosť venovala aj učiteľom, ktorí prejavili záujem o odbornú podporu v súvislosti s dlhodobým pracovným zaťažením. Jej odborné vedenie bolo pre úspech celého projektu mimoriadne dôležité.
Členovia školského parlamentu mohli absolvovať školenia v oblasti mediácie a sebareflexie, vďaka čomu sa postupne stávajú aktívnymi sprostredkovateľmi medzi žiakmi a učiteľmi. Ich rastúca angažovanosť a schopnosť viesť konštruktívny dialóg patria k prínosom projektu.
Jedným z konkrétnych výstupov projektu bola aj modernizácia priestoru školského psychológa. Kabinet bol vybavený pohodlným nábytkom, aby sa stal príjemným a bezpečným miestom na individuálne rozhovory školskej psychologičky so žiakmi, rodičmi a učiteľmi. Týmto krokom sa výrazne zlepšili podmienky pre poskytovanie psychologickej podpory a zároveň sa odbúrala stigma spojená s jej vyhľadávaním. Veríme, že tento priestor bude dlhodobo slúžiť aj budúcim žiakom školy, čím sa investícia zhodnotí aj v dlhodobom horizonte.
Čo projekt škole priniesol?
Projekt mal citeľný dopad na atmosféru a fungovanie školy. Medzi jeho hlavné prínosy patrí:
- Zlepšenie vzťahov vo vybraných triednych kolektívoch a medzi žiakmi a učiteľmi
- Posilnenie emocionálnej pohody žiakov a zamestnancov
- Rozvoj komunikačných a tímových zručností
- Väčšia angažovanosť členov školského parlamentu
- Zvýšená dostupnosť a dôveryhodnosť psychologickej podpory
Ďakujeme Žilinskému samosprávnemu kraju za podporu, ktorá umožnila realizáciu projektu. Projekt nastavil základy pre dlhodobé budovanie kultúry rešpektu, dialógu a duševnej pohody. Jeho pozitívne výsledky vnímame ako výzvu pokračovať v podobných aktivitách aj v budúcnosti.
Projekt je finančne podporený z grantového programu Žilinského samosprávneho kraja PODAJ MI RUKU.




